قديم 12-09-2011, 09:59 PM
الصورة الرمزية كاما قبضة الملك فن الجنوب
كاما قبضة الملك فن الجنوب غير متواجد حالياً
عضو مشارك

Lightbulb تضخم فى عضلة القلب

زميلي فى التمرين دخل المستشفى نتيجة الم فى الصدر وضيق فى التنفس

لما كشفوا عليه( تخطيط ، اشعة تلفزيونية ، وتحمل جهد ) وجدو عنده تضخم فى عضلة القلب كان هو السبب فى ضيق التنفس . قالوا التالى :

1- السبب كؤرسات الهرمونات
2- المكملات

3- انس حاجة اسمها كمال اجسام

المشكلة انو انا اعرف من زمان ان زميلي ده لقيته البدنية مش كويسة من قبل مايدخل اى كؤرس يعنى لو بيطلع السلم يتعب الكلام ده من زمان قبل مايعرف حديد او اى حاجة . على فكرة هو عمل فورمة جامدة بس المشكلة ان فترة الكؤرس كانت طويلة حوالى 4 او 5 شهور . ( ديكا وتست انثاتات ) ديكا 400 و تست 500

دكتور القلب اخبره بان عضلة القلب حترجع زى ماكانت ان شاء الله .

السؤال : يعمل ايه فى الفترة ديه هل يقوم بعملية (pac )

وايه التمارين المنسبة ليه فى الوقت ده

وشكراً لكبتن اسلام

وشكرا لكل الا فى المنتدى العظيم ده

قديم 12-10-2011, 03:33 AM
-islam غير متواجد حالياً
عضو نشيط

بص يا كوتش انا طبعا مش دكتور ومعتقدش إن هنا في دكتور ، ممكن طبعا حد يقدم نصايحة ومن ضمنهم أنا - بس ليك إنت- خلي صحبك يستشير دكتور ... ده أول حاجه
الحاجة التانية تضخم عضلة القلب مش دايما مرض ومش معني إن حد عنده تضخم في عضلة القلب يبقي مريض.. ومع إحترامي الكامل للدكاترة ، في دكاترة بتربط تشخيصات بحاجات مش صح
بص يا كوتش المنشطات بتأثر بالفعل علي الجهاز القلبي الوعائي في تقريبا 6 طرق وتأثيرات مختلفة من ضمنها تضخم عضلة القلب Enlarged Heart ،بس إنت الأول لازم تفرق بين الأنواع ديه من تضخم عضلة القلب....
concentric remodeling : هو زيادة سمك الحائط البطينيventricular wall ، بدون توسيع مساوي في التجويف الداخليinternal cavity ، طب ده بيحصل إمتي بيحصل مع تدريبات المقاومة ( التدريبات الغير هوائية) (Resistance exercise (anaerobic ، زي رياضة كمال الأجسام مثلا .
eccentric remodeling : ده عبارة عن توسع في التجويف الداخلي مع تثخن أو زيادة سمك غير هامة للحائط البطيني ، وده بيحصل إمتي ، بيحصل مع تدريبات التحمل (التمارين الهوائية) ( Endurance (aerobic
شايف النوعين دول ، دول بيتسموا بالقلب الرياضي ، وملهومش أي ضرر ولا يوجد أي إثبات علمي علي إي إرتباط باثولوجي حتي ولو غير مباشر ، مع العلم إثبات زيادة الكفائة القلبية في نوعين التضخم دول ، ومع العلم كمان إن التضخم ده بيبدأ في الإنخفاض تدريجيا مع زوال التدريب المنتظم .
ventricular hypertrophy : ده بقي التضخم البطيني (مرضي) وده عبارة عن تثخن -زيادة سمك- يمين ويسار الجدران البطينية ، وتحديدا سمك جدران البطين الأيسر هو الخطر لأنه غرفة الضخ الرئيسية main pumping chamber ، وده ممكن يحصل من المنشطات ؟
القلب عضلة زي أي عضلة ليها مستقبلات أندروجينية برده وبتتأثر بالمستوي الأندروجيني - لاحظ حجم عضلة القلب لذكر أي كائن أكبر من حجم قلب الأنثي - علشان كده المستوي الأندروجيني العالي-زي المنشطات- ممكن تطور التضخم القلبي إلي ممكن يرتبط بقضايا باثولوجية زي مثلا ( ضعف كفائة الضخ ، عدم إنتظام الدقات وكفائة عضلة القلب) ، ضعف الكفائة القلبية بالمناسبة إحدي الأسباب الرئيسية لضيق التنفس ...(علشان كده ياريت تسالي صاحبك عن نتايج تحاليلة ويعرف نوع التضخم إيه وتقولي؟؟؟)
تضخم بعمق ventricle wall exceedinc 13mm ، هو ده المرضي فتاني سؤال عايز أعرفة التضخم أد ايه؟؟
كمان تضخم القلب بسبب المنشطات مرتبط تماما بالمستوي الأندروجيني علي اللونج ديوريشن ، فبرضه ياريت أعرف صاحبك بياخد كورسات من أد ايه وبين الكورس والتاني أد ايه ...؟
لحد ما تجيبلي المعلومات ديه ، انا -شخصيا- مقدرش أنصحك ؟ لأن ممكن يكون هو التضخم القلبي الي عنده عادي جدا ومش بسبب المنشطات ولاكن مع ضيق التنفس ما ينفعش يتمرن تدريبات هوائية حاده أو تدريبات غير هوائية منتظمة !! ولو بسبب المنشطات هو برده مع وقت-طويل بالمناسب- بترجع العضلة لتقريبا الحجم الطبيعي...ديه وجهة نظري أنا شخصيا ...وممكن نسمع وجهة نظر الكباتن برده...ربنا يوفقك وصاحبك

قديم 12-10-2011, 03:33 AM
كابتن \ اسلام حسن غير متواجد حالياً
المدير العام

يسال الدكتور الاول اذا كان يقدر يتمرن ولا لا

ال pct المفروض يعملها لو لسه مخلص الكورس لاكن لو بقاله بتاع شهر موقف منشطات ومعملهاش يبقا خليه ذى مهو مريح من المنشطات ( الهرمونات )

Weider Academy For Cultural Training Diploma

elsos_eslam@yahoo.com

للاستفسار على منتجات المتجر والاسعار( بالاسكندرية ) وللتدريب الخاصعبر الانترنت او المباشر بالاسكندرية والاستفسارات الاخرى
التواصل مع الكابتن اسلام حسن على الارقام التالية

01015699866
01225980372

او على ال facebook

https://www.facebook.com/elsos.eslam

https://www.facebook.com/alexbodybuilding2013?ref=hl

قديم 12-10-2011, 06:14 AM
عضو مشارك

التضخم الا موجد عنده 1و1 فاصلة 4 من عشرة

دكتور القلب قال له اذا عاوز تتمرن يكون عادى ما تجهد نفسك ، ولو تبطل حديد افضل .

بس الا انا متاكد منه ضيق النفس عنده والتعب بين الجلسات ده من زمان قبل المنشطات .

بين الكؤرس والكؤرس كان شهر تقريباً

الوزن عنده اوفر 110 والطوال 168

الفات عنده 30%

اكثر شئ يحس فيه انو نفسه حتقطع لما يلعب اكتاف امامى بوزن ثقيل اخر وزن كان 110

دمبلز مفرد ظهر الا يسمو ( منشار )

او فى حالة اذا مريحش بين الجلسات

اثناء نومه فى المستشفى اعطوه على مدار يومين 4 حقن سويلة . بنسبة قليلة .

هو خرج من المستشفى وعلاجه ان شفنه كان مسكن ومرهم يدهن بيه مكان الالم . بس مفيش اى حاجة ثانية

اخر حقنة اخذه قبل مايدخل المستشفى بيوم

قديم 12-10-2011, 08:33 PM
-islam غير متواجد حالياً
عضو نشيط

حجم التضخم ، مش هو الي بسبب المنشطات أو بشكل محدد مش الشكل ده الي هيطوره المنشطات فالمنشطات مش ليه دخل في التسبب في التضخم ده ...
نصايح الدكتور بإستمراره في التدريب ، يدل إن الموضوع مش كبير أوي ،...
حاجة كمان مهمه ، السمنة سبب رئيسي برده لضيق التنفس ، وده الي أنا شايفه من وزن صاحبك ....
وزي ما الدكتور قالك وأنا قلتلك التضخم ، هيعد فترة علي ما يرجع للنورمال ،...
نصايحي ليه :
1- يوقف حديد ، مش فكرة علشان التضخم بقدر ما هي فكرة ضيق التنفس .
2- يركز علي تمارين الكارديو والرجيم وينزل الدهن الذائد ولاكن بشكل تدريجي وبطيء جدا يعني مثلا يدي لنفسة رنج سنه ليه؟ لأنه مش هياخد حاجه لا يغير اللايف ستايل بتاعته ويمشي علي ديت غير قاسي .
3- أكيد مفيش داعي أقولك إن فكرة المنشطات خلال السنه ديه مرفوضة .
4-اpct ، زي ما كابتن إسلام قالك لو كان خارج من السيكل لسه فممكن يعمل فول بروجرام علشان المكاسب ، أما لو أديلة فترة من الكورس مينضفش أحب أضيف إنه ممكن يكتفي بنولفادكس لمدة شهر 20 مج يوميا.

قديم 12-10-2011, 11:33 PM
شلال الحزن غير متواجد حالياً
عضو

هل صاحبك يدخن ؟؟

وهل مشكلة الضيق التنفس من زمان والى بعد ما خش حديد وخش كورسات ؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 12-11-2011, 09:18 PM
عضو مشارك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة -islam مشاهدة المشاركة
حجم التضخم ، مش هو الي بسبب المنشطات أو بشكل محدد مش الشكل ده الي هيطوره المنشطات فالمنشطات مش ليه دخل في التسبب في التضخم ده ...
نصايح الدكتور بإستمراره في التدريب ، يدل إن الموضوع مش كبير أوي ،...
حاجة كمان مهمه ، السمنة سبب رئيسي برده لضيق التنفس ، وده الي أنا شايفه من وزن صاحبك ....
وزي ما الدكتور قالك وأنا قلتلك التضخم ، هيعد فترة علي ما يرجع للنورمال ،...
نصايحي ليه :
1- يوقف حديد ، مش فكرة علشان التضخم بقدر ما هي فكرة ضيق التنفس .
2- يركز علي تمارين الكارديو والرجيم وينزل الدهن الذائد ولاكن بشكل تدريجي وبطيء جدا يعني مثلا يدي لنفسة رنج سنه ليه؟ لأنه مش هياخد حاجه لا يغير اللايف ستايل بتاعته ويمشي علي ديت غير قاسي .
3- أكيد مفيش داعي أقولك إن فكرة المنشطات خلال السنه ديه مرفوضة .
4-اpct ، زي ما كابتن إسلام قالك لو كان خارج من السيكل لسه فممكن يعمل فول بروجرام علشان المكاسب ، أما لو أديلة فترة من الكورس مينضفش أحب أضيف إنه ممكن يكتفي بنولفادكس لمدة شهر 20 مج يوميا.
شكراً لك ياكبتن ، وربنا هو الذى كان فى نفسى اقوله لصاحبى .

لان انا الدكتور سمعته وهو يقوله تضخيم حميد .

بس الحمد لله . شكراً لك جداً

كبتن / اسلام حسن

هو سئل الدكتور وقله اتمرن بس مش جامد

وشكراً لك ياحبيب الكل .

شلل الحزن

لا عمره مذخن فى حياتى . الرجل مستقيم ولا له فى اى حاجة ( عمله ، البيت ،المسجد ،التمرين )ذه حياتى .

شكراً للجميع . من كل قلبى .

الكلمات الدلالية (Tags)
القلب, تضخم, عضلة